השלם גדול מסכום חלקיו

אחד הדברים הקסומים והלא מוערכים מספיק במוזיקה בעיניי הוא קונספט האלבום. אני לא מדברת כאן על הצד הפיזי של דיסק או תקליט (גם זה קסום בעיניי כמובן, אך לפוסט אחר), אלא פשוט על הקונספט הנפלא הזה שכאשר מבוצע נכון מבהיר בפשטות למה לעתים השלם גדול מסכום חלקיו.

האלבום "חתונה לבנה" של שלום חנוך הוא האלבום הישראלי הראשון שעולה לי לראש שמצליח לממש את מלוא העוצמה של הקונספט הזה. יש בו לא מעט שירים מדהימים, שאפשר כמובן להנות מהם כל אחד בנפרד, אבל הקסם האמיתי קורה כששמים אותם ביחד, ובסדר הספציפי הזה.

"שער הברזל נסגר מאחוריי"

שיר הפתיחה של האלבום מכניס אותנו דרך שער הברזל, שניה לפני שהוא נסגר, ומעביר אותנו כמו בהילוך מהיר אך בעדינות דרך המסע של חנוך עד לנקודה הזו בזמן; ושיר הסיום מחזיר אותנו בדרך אחרת ביחד עם חנוך להתדפק על דלתות ביתו ועם ה"בא הביתה" לחזור למציאות שלנו. זו כבר התחלה טובה, אבל זה ממש לא הכל.

"ילדים אבודים, חתונה לבנה"

הקסם ממשיך כשבין הדרכים האלו השירים והמעברים ביניהם תווים לנו את הדרך בה אנחנו הולכים ללכת במסע הזה. נניח, אם ניקח רגע את שיר הנושא של האלבום – זה שיר מעולה לטעמי, אבל הוא לא השיר הכי טוב של האלבום (אני יודעת, יש שיתווכחו איתי – אתם גם מוזמנים – אבל בואו נזרום על זה רגע). מה שהוא כן, זה השיר אליו האלבום נבנה. זה השיר שראוי לשאת את שם האלבום ולייצג את המהות שלו. לייצג את התקופה של האלבום, את המסע, את הדרך. כאילו מה שבא לפניו בא לתת רקע, ומה שבא אחריו בא לפרש את העולם לאורו, לממש את הנבואה-בדיעבד שלו (כן. נראה לי שכרגע המצאתי ביטוי מוזר. אבל זה מרגיש מתאים).

"מצטיירת לי – מתבהרת לי – תמונת מצב"

לעתים כשאני נוסעת עם חברים, אם הם רוצים לשגע אותי הם יודעים שכל מה שצריך לעשות זה לקחת אלבום ממש טוב שאני מכירה, לשים אותו על שאפל, להתרווח במושב ולשמוע את הגלגלים בראש שלי חורקים כשמשהו שם לא מתחבר.

העולם שגדלנו אליו מספק המון שירים, המון נגישות, המון כאן ועכשיו. הרבה מהאלבומים של היום הם יותר אוסף במהות שלהם – אוסף של שירים נפלאים לעתים, שמיהרנו להוציא כסינגלים לרשת, וכשאספנו מספיק כאלו איגדנו אותם תחת השם אלבום. אין לי הרבה על מה להתלונן כי יש מוזיקה מדהימה בין הדברים האלה, ופעמים רבות סכום כל השירים האלו הוא נפלא. אבל אני קצת מקווה שבעוד זמן מה מעכשיו, נתחיל לחשוב לעצמנו "היי, הנה רעיון חדשני – אולי ננצל את זה שאנחנו יכולים לעשות יותר משיר אחד, ונבנה קונספט – זה יכול לתפוס!", והשלם יגדל שוב להיות לפחות קצת יותר מסכום חלקיו.

כתיבת תגובה